Het gaat al jaren zeer slecht met de natuur in Europa, ondanks bestaande Europese en nationale wetgeving. De Natuurherstelwet moet naast bescherming, lidstaten verplichten om actief aan de slag te gaan met het herstel van natuurgebieden die in slechte staat verkeren. Daarvoor worden tienjaarlijkse doelen gesteld. Eickhout: “Deze wet is cruciaal om de natuur in Europa, die in deplorabele staat is, de komende jaren te verbeteren. Bedrijven, burgers en wetenschappers zeggen allemaal dat dit nodig is, maar overheden laten het na. Na vrijwillige afspraken ontkomen we niet aan harde actie.”

In de Milieucommissie ligt, na een campagne van halve waarheden en angstzaaierij, een compromis op tafel dat het voorstel van de Europese Commissie al flink afzwakte. Over een deel van deze compromissen wordt nog gestemd. Hierin wordt het veelbesproken verslechteringsverbod afgezwakt van een resultaatverplichting naar een inspanningsverplichting. Ook krijgen landen meer vrijheid in de uitvoering van de natuurherstelplannen. Of hiervoor uiteindelijk een meerderheid is, is nog niet duidelijk.

Omdat de Milieucommissie de stemming niet kon afmaken, wordt op 27 juni verder gestemd. Daarna moet het volledige Europarlement nog stemmen over de Natuurherstelwet, die stemming kan mogelijk al in juli plaatsvinden. De EU-landen hebben ook nog geen mandaat gereed. “Volgende week komen de EU-milieuministers bijeen om tot een standpunt te komen over de wet. Het is echt belangrijk dat ze laten zien dat er wel degelijk steun is vanuit de EU-landen om de natuur te herstellen”, besluit Eickhout.