Afgelopen week konden de leden van beide partijen via een ledenraadpleging aangeven of zij vonden dat de partijen met een gezamenlijke kandidatenlijst en verkiezingsprogramma moesten deelnemen. Een overgrote meerderheid stemde hiermee in.

De uitslag in het kort:

• 21.403 GroenLinks-leden hebben hun stem uitgebracht
  • 19.638 GroenLinks-leden hebben vóór gestemd (91,8% van de stemmen)
  • 1.765 GroenLinks-leden hebben tegen gestemd (8,2% van het totaal)
  • De opkomst bij het referendum was 62,5%
  • Bij de PvdA stemde 87,9% vóór en 12,1% tegen. De opkomst bij de PvdA was 64,7%.

Esther-Mirjam Sent (PvdA): ‘’Wat een historisch moment. Ik kijk ongelofelijk uit naar de campagne. Samen kunnen we een sterke vuist maken en een stap zetten richting een groen en sociaal Nederland.’’

Katinka Eikelenboom (GroenLinks): ‘Meer dan ooit is Nederland toe aan groene, sociale en progressieve politiek. Toe aan samenwerking in plaats van verdere versplintering. De komende maanden gaan wij laten zien waar we toe in staat zijn. Ik kan niet wachten!’

Hoe nu verder?

De eerste vervolgstap is dat de partijbesturen van GroenLinks en de PvdA samenkomen om het verkiezingsplan vast te stellen. Ook de toezichtraad van GroenLinks moet instemmen met het verkiezingsplan. Daaronder valt onder meer de procedure voor de kandidatenlijst en de lijsttrekker. Nu de uitslag van het referendum bekend is, kunnen we hierover een besluit nemen. Binnen enkele dagen maken de besturen bekend hoe we verdergaan en volgens welke procedure we een gezamenlijke lijst, lijsttrekker en programma vaststellen.

In gesprek over de uitslag

In korte tijd zet GroenLinks grote stappen met deze samenwerking. Daarom organiseren we deze week een online ledengesprek om kort stil te staan bij de uitslag, samen met het partijbestuur. Dit gesprek is aanstaande woensdag van 21.15 tot 22.00 uur. Hier kunnen leden zich aanmelden.

Hier vind je het proces-verbaal van de openbare eerste zitting waarin de uitslag is vastgesteld. Hier vind je het proces-verbaal van de tweede zitting.

Huis aan huizen

Enthousiast over uitslag? Doneer voor de campagne