De bestaande wetgeving uit 2009, die nu nog alleen geldt voor elektrische apparaten, zal straks op meer soorten producten van toepassing zijn, zoals meubels, textiel, verf en andere bouwmaterialen. De komende jaren moet de EU-Commissie voor al die productcategorieën ontwerpregels opstellen, bijvoorbeeld voor duurzaam ontwerp en repareerbaarheid. Eickhout: “De bestaande wetgeving was al een succesverhaal, want die heeft het energiegebruik van apparaten spectaculair verminderd en innovatie aangejaagd. Nu gaan we hetzelfde doen, maar dan met als doel ons grondstoffengebruik te verminderen.”

Een belangrijk onderdeel van de wet zijn ook nieuwe regels die moeten voorkomen dat onverkochte kleding wordt vernietigd. Eickhout: “Het is absurd dat kleding soms wordt weggegooid wanneer je het terugstuurt naar een winkel, dat is straks verleden tijd. Hoewel wij hetzelfde wilden voor elektronica, was daar helaas geen meerderheid voor te vinden.”

Nu het parlement de deal heeft goedgekeurd, moeten ook de EU-ministers nog instemmen. Naar verwachting is er voldoende steun voor de wet.