Het is tijd dat hier verandering in komt. Nu ligt er, na bijna anderhalf jaar vertragin, een plan om de jeugdzorg te hervormen. GroenLinks is blij dat dit akkoord er ligt, maar heeft wel flink wat kanttekeningen bij de plannen.

Maak haast
De Hervormingsagenda Jeugdzorg geeft de kaders, maar nog veel moet ingevuld worden. GroenLinks wil, samen met andere partijen, dat de wetgeving die nodig is om de veranderingen door te voeren snel naar de Tweede Kamer komt. Er is geen tijd meer om te wachten.

Verder moeten er echte keuzes gemaakt worden. Zo wil GroenLinks dat complexe en zwaardere zorg beter betaald wordt dan lichte zorg. Dit is een wens die de Kamer al eerder heeft uitgesproken. Maar de regeling die de staatssecretaris op dit moment naar de Kamer heeft gestuurd is een half compromis. Dit roept de vraag op of het wetsvoorstel dat in de maak is om de winstuitkeringen van jeugdhulpaanbieders terug te schroeven wel echt doorpakt. GroenLinks wil garanties dat dit echt het verschil gaat maken en niet weer verzandt in handreikingen, normen stellen en loze oproepen.

Ook de hulpverleners moeten gehoord worden en het vertrouwen terugkrijgen na jaren van talmen. Zij zijn uiteindelijk de mensen die de Hervormingsagenda moeten dragen en dagelijks in de praktijk brengen.

Acute problemen
De Hervormingsagenda biedt op dit moment geen oplossing voor de acute problemen waar de jongeren op dit moment mee te maken hebben. Zij lopen vast in het systeem en hebben niets aan lange termijnplannen en hebben nu hulp nodig. Het is, in sommige gevallen letterlijk van levensbelang, dat deze groep de passende hulp krijgt die ze nodig hebben. En dat betekent geen ruimte meer voor kwartiermakers of andersoortig uitstelgedrag.

Wachtlijsten
Sinds de decentralisatie van de jeugdzorg in 2015 is het niet duidelijk hoe lang de wachtlijsten zijn. Zowel voor Kamerleden, gemeenteraadsleden, toezichthoudende instanties, en niet in de minste plaats de jongeren zelf, is het belangrijk om over deze informatie te beschikken. Daarom wil GroenLinks dat het kabinet nu eindelijk in kaart brengt hoe lang de wachtlijsten daadwerkelijk zijn.

Zeggenschap
De Hervormingsagenda is tot stand gekomen door met allerlei gesprekspartners aan tafel te zitten en te onderhandelen over de inhoud. Ook de jongeren zelf waren uitgenodigd, maar omdat sommigen van hen dit moesten combineren met school, stages en werk was het niet mogelijk om mee te blijven doen. Terwijl het om hen gaat. GroenLinks wil daarom dat ervaringsdeskundigen in de (jeugd)zorg, chronisch zieke jongeren en zwerfjongeren die deelnemen aan dit soort overlegorganen financiële ondersteuning krijgen, net als voor politieke jongerenorganisaties en studenten- en scholierenorganisaties. Zodat zij wel aan tafel kunnen zitten en hun stem kunnen laten horen bij alle verdere stappen die worden gezet in de hervorming van de jeugdzorg.