Concreet worden producenten van smartphones, wasmachines, stofzuigers, vaatwassers en talloze andere producten verplicht om hun producten te repareren, tenzij dat fysiek of wettelijk onmogelijk is. Bedrijven moeten, buiten de garantieperiode, reparatie binnen een redelijke termijn en prijs aanbieden. Bovendien krijgt iedereen toegang tot handleidingen en moeten onderdelen binnen een redelijke termijn en betaalbare prijs beschikbaar zijn, ook voor onafhankelijke- en thuisreparateurs. Volgens Van Sparrentak is dit een overwinning voor consument en planeet: “Met het recht op reparatie besparen we bakken geld en verminderen we de afvalberg. Het is een goed voorbeeld van hoe de Green Deal concrete vooruitgang betekent en waarom we op het ingeslagen pad verder moeten gaan.”

Verwacht wordt dat een ruime meerderheid voor de wet stemt na een unanieme goedkeuring in de Interne Markt Commissie. Binnen 2 jaar gaan de nieuwe regels gelden. Deze nieuwe regels maken deel uit van een breder pakket maatregelen die voor een omslag naar een circulaire economie moeten zorgen. Donderdag wordt ook gestemd over de nieuwe wet op circulair productontwerp.